Accessibility Links

Viveca Vázquez, Las playas son nuestras, 1989

4m Puerto Rico 1989

Viveca Vázquez (b. 1950, San Juan; lives in San Juan)

Created by Viveca Vázquez, a pioneer of experimental dance and performance art in Puerto Rico, Las playas son nuestras (The Beaches Are Ours) alludes to the legacy of toxicity resulting from the military operations carried out in Puerto Rico by the US Navy, including in Vieques, a small island municipality located off the southeastern coast that was used as a military training ground from 1941 to 2003.

Highlighting the coast as a site of contention, this video-performance piece portrays a group of women who walk toward the water off Vieques and then submerge themselves in the sea. Their movements turn from vigilant to chaotic as a US Navy vessel looms on the horizon. A choreography of convulsive bodily movements precedes an image of floating, lifeless bodies, which eventually are dragged onto the shore. While on the one hand, Vázquez’s powerful performance emphasizes the improvisation of movement as a vehicle of freedom, on the other, it enacts the violence of militarism, drawing our attention to the corporeal effects of toxicity and the material and ideological residue of military, colonial, and environmental exploitation. Bookended with an image of graffiti that reads “Las playas son nuestras” (The beaches are ours), Vázquez’s video also evokes and aligns with the collective and ongoing struggles that emerged in the late 1960s in response to the privatization of land and public access to beaches across the Puerto Rican archipelago. 

Vázquez is codirector and producer with Merián Soto of Fenomenal, Rompeforma 1989–1996, an award-winning documentary about Rompeforma: Maratón de Baile, Performance & Visuales, an experimental dance and performance festival that took place in Puerto Rico from 1989 to 1996. The presentation of Fenomenal at PAMM kicked off the research and exhibition project Beyond Representation in December 9, 2023.

VIVECA VÁZQUEZ, Las playas son nuestras, 1989. Color video, with sound, 3 min, 36 sec. © Viveca Vázquez. Courtesy of the Artist.

Español

Viveca Vázquez (n. 1950, San Juan; vive en San Juan)

La pieza Las playas son nuestras creada por Viveca Vázquez, pionera de la danza experimental y el arte del performance en Puerto Rico, alude al legado de toxicidad dejado por las operaciones militares efectuadas por la Fuerza Naval de Estados Unidos en Puerto Rico, las cuales incluyeron a Vieques, una pequeña isla municipio ubicada en la costa sureste que esa marina utilizó como zona de entrenamiento militar entre 1941 y 2003.

Este performance en video, en el que la costa se destaca como lugar de contienda, presenta a un grupo de mujeres que caminan hacia el agua en la costa de Vieques y luego se sumergen en el mar. Sus movimientos vigilantes se vuelven caóticos cuando un navío de la Marina de EE.UU. se asoma por el horizonte. Una coreografía de movimientos corporales convulsivos precede una imagen de cuerpos sin vida flotantes, que finalmente son arrastrados hasta la orilla. Aunque por un lado, la potente pieza performativa de Vázquez hace hincapié en la improvisación del movimiento como vehículo liberador; por otro lado, representa la violencia del militarismo y llama la atención sobre los efectos corpóreos de la toxicidad y el residuo material e ideológico de la explotación militar, colonial y ambiental. El video de Vázquez, que cierra con la imagen de un grafiti que lee “Las playas son nuestras”, evoca y reafirma, además, las constantes luchas colectivas que afloraron a finales de la década del sesenta como respuesta a la privatización de tierras y del acceso público a las playas por todo el archipiélago puertorriqueño. 

Vázquez codirigió y produjo junto a Merián Soto Fenomenal, Rompeforma 1989–1996, un galardonado documental acerca de Rompeforma: Maratón de Baile, Performance & Visuales, un festival de danza experimental y performance que tuvo lugar en Puerto Rico entre 1989 y 1996. La presentación de Fenomenal en el PAMM el 9 de diciembre de 2023 puso en marcha el proyecto de investigación y exposición Beyond Representation.

Kreyól Ayisyen

Viveca Vázquez, (Fèt an 1950, San Juan; L ap viv San Juan)

Kreye pa Viveca Vázquez, yon pyonye nan dans eksperimantal ak atizay pèfòmans nan Pòtoriko, Las playas son nuestras (Plaj yo se pou nou) fè allizyon ak eritaj toksisite ki soti nan operasyon militè Lamarin Etazini te fè nan Pòtoriko, ki gen ladan nan Vieques, yon ti minisipalite zile ki chita nan kòt sidès la ki te itilize kòm yon teren fòmasyon militè soti nan 1941 jiska 2003.

Mete aksan sou kòt la kòm yon sit kontansyon, videyo-pèfòmans sa a montre yon gwoup fanm k ap mache nan direksyondlo Vieques la epi ki plonje tèt yo nan lanmè a. Mouvman yo vin soti nan vijilan pou rive an dezòd pandan yon bato Lamarin Etazini parèt nan orizon an. Yon koregrafi mouvman kò konvulsif parèt anvan yon imaj kò k ap flote, san vi, ki finalman trennen sou rivaj la. Pandan sou yon bò, pèfòmans pwisan Vázquez la mete aksan sou enprovizasyon mouvman kòm yon veyikil libète, nan lòt bò a, li montre vyolans militèris la, epi atire atansyon nou sou efè toksisite sou kò moun ak sou rezidi materyèl ak ideyolojik eksplwatasyon militè, kolonyal, ak anviwònman an. Fini ak yon imaj grafiti ki li “Las playas son nuestras” (Plaj yo se pou nou), videyo Vázquez la tou evoke ak aliyen ak lit kolektif ak kontinyèl ki te parèt nan fen ane 1960 yo an repons a privatizasyon tè ak aksè piblik nan plaj atravè achipèl Pòtoriken an.

Vázquez se kòdirektris ak pwodiktè ansanm ak Merián Soto pou Fenomenal, Rompeforma 1989–1996, yon dokimantè ki te ranpòte plizyè pri sou Rompeforma: Maratón de Baile, Performance & Visuales, yon festival dans eksperimantal ak pèfòmans ki te fèt nan Pòtoriko ant 1989 ak 1996. Prezantasyon Fenomenal nan PAMM te lanse pwojè rechèch ak egzibisyon Beyond Representation nan dat 9 desanm 2023.

Closed Captions [CC]

Español (Latinoamérica), English

Country

Puerto Rico

Available on TV apps