Accessibility Links

Miguel Ángel Rojas, Caquetá, 2007

8m Video Art 2007

Miguel Ángel Rojas b. 1946, Bogotá, Colombia; lives in Bogotá.

Miguel Ángel Rojas, a pioneering Colombian artist since the 1970s, has utilized photography, video, and installation to challenge societal norms in Colombia. His work often delves into mapping, urban space, and clandestine activities, becoming one of the first Colombian artists to directly confront the drug trade and portray homosexual themes openly.

In his piece Caquetá, Rojas captures a poignant moment: a former Colombian Army soldier, missing both hands and arms due to a landmine explosion—an everchanging life event—, delicately washes away camouflage paint from his face. This act, set against the backdrop of coca leaves symbolizing the drug trade, symbolically releases him from his past warrior identity. The soldier’s posture and handsome profile evoke the mythological figure Narcissus, adding layers of meaning to the scene.

Rojas’ work serves as a powerful commentary on the complexities of Colombian society, shedding light on the human cost of violence perpetuated by the drug trade. Through his art, Rojas challenges viewers to confront uncomfortable truths and reflect on the impact of conflict on individual lives.

MIGUEL ÁNGEL ROJAS, Caquetá, 2007. Single-channel video, with sound, 7 min., 38 sec. Collection Pérez Art Museum Miami. © Miguel Ángel Rojas. Courtesy of the Artist and Sicardi Gallery, Houston.

Español

Miguel Ángel Rojas, nacido en 1946 en Bogotá, Colombia; vive en Bogotá.

Miguel Ángel Rojas, un artista colombiano revolucionario que desde la década de 1970 ha utilizado la fotografía, el video y la instalación para desafiar las normas sociales en su país natal. Su trabajo a menudo explora la cartografía, el espacio urbano y las actividades clandestinas, lo que lo ha convertido en uno de los primeros artistas colombianos en confrontar directamente el narcotráfico y retratar abiertamente temas homosexuales.

En su obra Caquetá, Rojas captura un momento conmovedor: un exsoldado del Ejército Colombiano, sin manos ni brazos debido a una explosión de mina terrestre —un evento que cambia la vida—, lava delicadamente la pintura de camuflaje de su rostro. Este acto, en el contexto de hojas de coca que simbolizan el narcotráfico, lo libera simbólicamente de su identidad pasada como guerrero. La postura del soldado y su hermoso perfil evocan la figura mitológica de Narciso, añadiendo capas de significado a la escena.

La obra de Rojas supone un comentario poderoso sobre las complejidades de la sociedad colombiana, iluminando el costo humano de la violencia perpetuada por el narcotráfico. A través de su arte, Rojas desafía a los espectadores a confrontar verdades incómodas y a reflexionar sobre el impacto del conflicto en las vidas individuales.

MIGUEL ÁNGEL ROJAS, Caquetá, 2007. Video de un solo canal, con sonido, 7 min., 38 seg. Colección Pérez Art Museum Miami. © Miguel Ángel Rojas. Cortesía del artista y Sicardi Gallery, Houston.

Available on TV apps