Jonathas de Andrade, Olho da Rua, 2022
Jonathas de Andrade (b. 1982, Maceió, Brazil; lives in Recife, Brazil)
Olho da Rua (Out Loud) stages a series of performative acts in a public square, drawing attention to the lives of Recife’s unhoused community. Divided into eight acts, the film draws inspiration from Augusto Boal’s Theatre of the Oppressed, where non-professional actors engage in exercises of the gaze, creating a raw and powerful connection to the streets, where identity and survival are intertwined. Through these performances, de Andrade examines how society views and engages with marginalized individuals, offering a space for reflection on collective care and visibility. De Andrade’s work provokes a dialogue about the importance of acknowledging and nurturing those who are often overlooked.
Português
Jonathas de Andrade (n. 1982, Maceió, Brasil; vive em Recife, Brasil)
Olho da Rua mostra uma série de atos performáticos em praça pública, chamando a atenção para as vidas da comunidade sem-teto do Recife. Dividido em oito atos, o filme tem como inspiração o Teatro do Oprimido de Augusto Boal, em que atores não-profissionais envolvem-se em exercícios do olhar, criando uma conexão crua e poderosa com as ruas, onde identidade e sobrevivência se entrelaçam. Através dessas performances, Andrade examina como a sociedade encara e se relaciona com indivíduos marginalizados, oferecendo um espaço para a reflexão sobre o cuidado coletivo e a visibilidade. A obra de Andrade provoca um diálogo sobre a importância de reconhecer e cuidar daqueles que frequentemente são ignorados.
Español
Jonathas de Andrade (n. 1982, Maceió, Brasil; vive en Recife, Brasil)
Olho da Rua (Ojos de la calle) organiza una serie de actos performativos en una plaza pública, llamando la atención sobre las vidas de la comunidad sin hogar de Recife. Dividida en ocho actos, la película se inspira en el Teatro del Oprimido de Augusto Boal, donde actores no profesionales participan en ejercicios de la mirada, creando una conexión cruda y poderosa con las calles, donde la identidad y la supervivencia se entrelazan. A través de estas actuaciones, de Andrade examina cómo la sociedad ve e interactúa con los individuos marginados, ofreciendo un espacio para la reflexión sobre el cuidado colectivo y la visibilidad. La obra de de Andrade provoca un diálogo sobre la importancia de reconocer y cuidar a aquellos que a menudo son ignorados.
Kreyól Ayisyen
Jonathas de Andrade (Fèt an 1982, nan Maceió, Brezil; L ap viv nan Recife, Brezil)
Olho da Rua (Je nan lari a) mete an sèn yon seri zak pèfòmans nan yon plas piblik, atiran atansyon sou lavi kominote sanzabri nan Recife. Divize an uit zak, fim nan pran enspirasyon nan Teyat Oprimen yo pa Augusto Boal, kote aktè ki pa pwofesyonèl patisipe nan egzèsis sou gade, kreye yon koneksyon brit ak pwisan ak lari a, kote idantite ak siviv melanje. Atravè pèfòmans sa yo, de Andrade egzamine fason sosyete a wè epi angaje ak moun ki majinalize yo, pandan l ofri yon espas pou refleksyon sou swen kolektif ak vizibilite. Travay de Andrade la pwovoke yon dyalòg sou enpòtans pou rekonèt epi pran swen moun ki souvan neglije yo.
JONATHAS DE ANDRADE, Olho da Rua (Out Loud), 2022. High definition color video, with sound, 25 min., 14 sec. © Jonathas de Andrade. Commissioned and produced by Fondazione in Between Art Films. Courtesy of the artist and Nara Roesler Gallery.
Artist
Producer
Subtitles
Español (Latinoamérica), Português do Brasil
Country
Brazil