Carlos Martiel, Cuerpo, 2022
Carlos Martiel (b. 1989, Havana; lives in New York)
Employing his body as a primary medium, Cuban artist Carlos Martiel engages in durational performances, often positioning himself in situations of vulnerability or self-inflicted harm to address the complex legacies of colonialism on race, labor, and migration.
In Cuerpo, Martiel hangs from the ceiling of the gallery with a noose tied around his neck while various individuals take turns holding him up to prevent his asphyxiation. This action takes as its point of departure the lynchings and other violent public acts used to terrorize and control Black people in the 19th and 20th centuries in the United States, particularly in the Southern states. Though Black people were the primary victims of lynching, they weren’t the only targets of this barbaric practice. Some white people were lynched for helping Black people or for opposing lynching. Immigrants from Mexico, China, Australia, and other countries were also lynched.
In Martiel’s Cuerpo, the tension increases as the performance progresses, probing the endurance of the individual and collective body alike, and foregrounding not only oppression and violence, but also solidarity and resistance.
Español
Carlos Martiel (n. 1989, La Habana; vive en Nueva York)
Empleando su cuerpo como medio principal, el artista cubano Carlos Martiel realiza performances de duración, muchas veces colocándose él mismo en situaciones de vulnerabilidad o daño autoinfligido para abordar los complejos legados del colonialismo en lo tocante a raza, trabajo y migración.
En la pieza Cuerpo, Martiel cuelga del techo de la galería con una soga atada al cuello mientras varios individuos se turnan para cargarlo y evitar que se asfixie. Esta acción tiene como punto de referencia los linchamientos y demás actos públicos de violencia utilizados para aterrorizar y controlar a los negros en los siglos XIX y XX en los Estados Unidos, particularmente en los estados del sur. Aunque los negros fueron las principales víctimas de linchamientos, no fueron los únicos sometidos a esta práctica barbárica. Algunos blancos fueron linchados por brindar ayuda a los negros o por oponerse al linchamiento. También hubo inmigrantes mexicanos, chinos, australianos y de otras nacionalidades que sufrieron la misma suerte.
En Cuerpo, la tensión va aumentando a medida que progresa el performance, poniendo a prueba el aguante del cuerpo individual y el colectivo por igual, y haciendo resaltar no solo la opresión y la violencia, sino también la solidaridad y la resistencia.
Kreyól Ayisyen
Carlos Martiel (fèt an 1989, La Avàn;L ap viv New York)
Lè li itilize kò li kòm mwayen prensipal, atis Kiben Carlos Martiel patisipe nan pèfòmans dirab, kote li souvan mete tèt li nan sitiyasyon vilnerabilite oswa blese tèt li pou adrese eritaj konplèks kolonizasyon an sou ras, travay, ak migrasyon.
Nan Cuerpo, Martiel pandye nan plafon galri a ak yon kòd mare alantou kou li pandan plizyè moun youn apre lòt ap leve l pou anpeche l toufe. Aksyon sa a baze sou linsaj ak lòt zak vyolan piblik ki te itilize pou fè moun Nwa pè ak kontwole yo nan 19yèm ak 20yèm syèk la nan Etazini, espesyalman nan eta Sid yo. Malgre moun Nwa yo te viktim prensipal linsaj, yo pa t sèl sib nan pratik babarik sa a. Kèk moun blan te linsaj tou pou ede moun Nwa oswa pou opoze linsaj. Imigran soti nan Meksik, Lachin, Ostrali, ak lòt peyi yo te tou viktim linsaj.
Nan Cuerpo pa Martiel, tansyon an ogmante pandan pèfòmans lan ap pwogrese, egzamine andirans kò endividyèl ak kolektif la, epi li pa sèlman montre opresyon ak vyolans, men solidarite ak rezistans tou.
CARLOS MARTIEL, Cuerpo, 2022. Digital color video, with sound, 53 min, 19 sec. © Carlos Martiel. Courtesy of the Artist and Steve Turner, Los Angeles, USA. Image credit: Don Lewis. Video credit: Cleon Arrey.
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Cuba