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Alfredo Salazar-Caro, Coatlicue y Mictlantecuhtli, 2023

Video Art 3m Mexico

Alfredo Salazar-Caro (b. 1989, Mexico City; lives in Mexico City, New York, and the internet)

Coatlicue y Mictlantecuhtli delves into the Mexica pantheon, showcasing Coatlicue (Nahuatl: She Who’s Skirt is made of Snakes or “Tonantzin Coatlicue”, Nahuatl: Venerable Mother, Dear Mother”) as a symbol of the earth’s life-giving and ferocious aspects. Alfredo Salazar-Caro contrasts this life affirming monstrous being with Mictlantecuhtli (“Lord of the Underworld”), representing the journey of souls in the afterlife and the balance of life and death. These deities are accompanied by symbols like deer and alligator skulls, embedded within pyramids pointing in opposite directions, representing alchemical, elemental symbols and the components of the Merkaba. Finally, Salazar-Caro evokes the symbol of Tlahuizcalpantecuhtli (“Lord of the Dawn” or Venus, an extremely important star for the Mexica), reflecting the perfect mathematical representation of the expansion of the universe and of the cyclical, yet ever changing nature of life. Together, these elements embody the Mexica cosmovision of a balanced, interconnected universe, resonating with the axiom “As Above so Below, As Within so Without.”

Coatlicue y Mictlantecuhtli, 2023. HD color video with sound, 3 min. Courtesy of the Artist.

Español

Alfredo Salazar-Caro (n. 1989, Ciudad de Mexico; reside en la Ciudad de Mexico, y el internet)

Coatlicue y Mictlantecuhtli explora el panteón mexica, destacando a Coatlicue (en náhuatl, “la que tiene falda de serpientes”) o Tonantzin Coatlicue (“madre venerada”) como símbolo de la fertilidad y la ferocidad de la Tierra. Alfredo Salazar-Caro contrasta este ser monstruoso de fuerza vital con Mictlantecuhtli (“señor del inframundo”) para representar el viaje de las almas al más allá y el equilibro de la vida y la muerte. Estas deidades van acompañadas de símbolos como cráneos de venados y cocodrilos insertados en pirámides que apuntan en direcciones opuestas y aluden a elementos alquímicos y del Merkabá. Por último, Salazar-Caro evoca el símbolo de Tlahuizcalpantecuhtli (“señor de la aurora”, personificación de Venus, la “estrella de la mañana”, muy importante para los mexicas), reflejando la perfecta representación matemática de la expansión del universo y del carácter cíclico y a la vez cambiante de la naturaleza. En conjunto, estos elementos encarnan la cosmovisión mexica de un universo equilibrado e interconectado, a tono con el aforismo “así como es adentro es afuera, como es arriba es abajo”.

Coatlicue y Mictlantecuhtli, 2023. Video de alta definición en color, con sonido, 3 min. Cortesía del artista.

Kreyól Ayisyen

Alfredo Salazar-Caro (Fèt an 1989, L ap viv nan Meksik; L ap viv nan Meksik, ak entènèt la)

Coatlicue y Mictlantecuhtli eksplore nan panteon Meksika an, pou montre Coatlicue (Nahuatl: She Who’s Skirt is made of Snakes oswa “Tonantzin Coatlicue”, Nahuatl: Venerable Mother, Dear Mother) kòm yon senbòl latè nan aspè ki bay lavi ak ki feròs. Alfredo Salazar-Caro compare bèt sa ak Mictlantecuhtli (“Seyè mò yo”), ki reprezante vwayaj nanm nan apre lavi a ak balans nan lavi ak lanmò. Antite sa yo akonpaye pa senbòl tankou sèf ak zo bwa tèt Kayiman, entegre nan piramid tèt anba, ki reprezante alchimik, senbòl elemantè ak eleman nan Merkaba. Finalman, Salazar-Caro evoke senbòl Tlahuizcalpantecuhtli (“Seyè douvanjou” oswa Venis, yon zetwal trè enpòtan pou Meksika a), ki reflete reprezantasyon matematik ki pafè nan ekspansyon linivè a ak nati siklik lavi a , men ki toujou ap chanje. Ansanm, tout eleman sa yo enkòpore visyon Meksika de yon linivè ekilibre, ki konekte ansanm, e ki rezone ak aksyòm nan “Kòm Anwo a, Anba a, Kòm Anba a, Nan Li San.”

Coatlicue y Mictlantecuhtli, 2023. HD koulè videyo ak son, 3 minit. Koutwazi Atis la.


Coatlicue y Mictlantecuhtli, 2023. HD color video with sound, 3 min. Courtesy of the Artist.

Closed Captions [CC]

Español (Latinoamérica), English

Country

Mexico

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